Sunday 11 September 2011

پناهجویان افغان در یونان، بی سرپناه و نگران

رک ویکتوریا در مرکز شهر آتن، پایتخت یونان، این روزها به اردوگاه های پشت خط جبهه جنگ شباهت دارد. این جا محل بود باش هزاران پناهجوی افغان است که در طول شش ماه گذشته وارد یونان شده اند.
اکثریت این پناهجویان را خانواده‌هایی تشکیل می‌دهند که هرکدام از آنها دارای سه تا چهار کودک هستند. آثار بدرفتاری پلیس و گروه‌های ملی‌گرای یونان نیز در بدن اکثر این پناهجویان دیده می‌شود.
آنها این پارک را به عنوان تنها پناهگاه امن برای خود یافته‌اند، زیرا به گفته آنها دیگر هیچ جایی در شهر آتن برای حضور آنان مناسب نیست و گروههای "ناسیونالیست" یونانی در هرجایی دیگر که آنها را ببینند، به آنها حمله می‌کنند.
این پناهجویان منتظرند تا از راههای قانونی و حتی اگر شده از راه های غیرقانونی خود را به کشورهای دیگر اروپایی برسانند. آنها علت مهاجرت خود را گسترش ناامنی، فقر، بیکاری و نبود آینده مطمئن برای کودکان خود ذکر می‌کنند.

'از خود دفاع کنید'

به گفته این پناهجویان، دولت یونان هیچ کمکی به آنها نمی‌کند و موقعی که آنها از سوی گروه های ناسیولیست مورد حمله قرار می‌گیرند، پلیس به داد آنها نمی‌رسد.
زلمی، پناهجوی جوان اهل افغانستان که چندین بار مورد حمله قرار گرفته و برای دادخواهی به مرکز پلیس رفته است، می‌گوید پلیس آتن پس از مواجه شدن با او در حالی که سر و صورتش خونین بوده، به او توصیه کرده است در صورتی که مورد حمله قرار گیرد، باید از خود دفاع کند.
ولی او درگیری با این افراد را هیچ گاهی مناسب نمی‌داند، زیرا ممکن است این کار خطرات بیشتری را متوجه پناهجویان دیگر کند.

خطر وقوع فاجعه انسانی

پناهجویان افغان در یونان
پناهجویان افغان در یونان با مشکلات گوناگون و از جمله حمله ملی‌گراهای تندرو یونانی مواجهند
دکتر یونس محمدی، رئیس اتحادیه افغانها در شهر آتن می‌گوید اگر به وضعیت پناهجویان رسیدگی نشود، ما شاهد یک بحران انسانی خواهیم بود. او علاوه می‌کند که به دلیل افزایش روزافزون پناهجویان از کشورهای مختلف در یونان، در حالی که این کشور با بحران شدید مالی دست و پنجه نرم می‌کند، دولت توان رسیدگی به آنان را ندارد.
آقای محمدی می‌گوید طبق آمار وزارت داخله (کشور) یونان در شش ماه گذشته، روزانه ۶۰ پناهجوی افغان وارد این کشور شده است. این در حالی است که صدها پناهجوی دیگر نیز که سالهای گذشته وارد یونان شده بودند، به دلیل نداشتن پول برای رفتن به کشورهای دیگر، در یونان مانده‌اند.
آقای محمدی که خود در یکی از شفاخانه های آتن به عنوان پزشک کار می‌کند، می‌افزاید بیشتر این پناهجویان به خاطر اینکه نمی‌خواهند در یونان بمانند، نام خود را در دفاتر پلیس ثبت نکرده‌اند. از این رو آنها نمی‌توانند به خدمات صحی دسترسی داشته باشند.
محمدی می‌گوید طبق آمار وزارت بهداشت یونان، تنها ۸۵ خانواده از پناهجویان افغانستان هنوز کارت صحی دریافت کرده‌اند.
از سوی دیگر، اکثر این پناهجویان به دلیل فشارهای طاقت‌فرسا از لحاظ روانی به شدت آسیب دیده‌اند و آمار معتادان به مواد مخدر نیز در بین آنها رو به افزایش است.
آقای محمدی در این باره می‌گوید اکنون صدها تن از پناهجویان افغان در یونان معتاد به مواد مخدر هستند. اکثر این افراد پس از معتاد شدن از خانواده‌های خود جدا شده و به زندگی خیابانی رو آورده‌اند. در میان این معتادان احتمال مبتلا شدن به ویروس ایچ آی وی هم گزارش شده است.

کودکان افغان در خیابانهای یونان هم کار می کنند

وضعیت کودکان در میان این پناهجویان به شدت نگران کننده است. زیرا آنها بر علاوه اینکه به خدمات صحی دسترسی ندارند، اکثرا دچار سوء تغذیه شده‌اند. در پارک ویکتوریا کودکانی را دیدم که به دلیل گرمای آفتاب، دچار سوختگی پوستی شده بودند.
زهرا، دختر هشت‌ماهه، یکی از آنها است. معصومه مادر این کودک می‌گوید: "ما جایی برای بود و باش (زندگی) نداریم، به همین خاطر، من و شوهرم همراه این کودک روز تا شب در خیابانها و پارکها می‌گردیم و شبها در پشت بام یک هتل، که صاحبش افغان است، می‌خوابیم و برای آن هم شب دو یورو باید به صاحب هتل پرداخت کنیم."
پناهجوی افغان در یونان
پناهجویان افغان در یونان هم مورد ضرب و شتم قرار می گیرند
از سوی دیگر، کودکانی هم هستند که پدران و مادرانشان آنها را مجبور می کنند که صبح تا شام در خیابانهای شهر آتن دست‌فروشی کنند. فرید و همایون کودکان هشت و یازده ساله افغان را در نزدیکی دانشگاه پلی‌تکنیک آتن یافتم. آنها می‌گویند که از طرف پدران و مادران خود مجبور به کار شده‌اند.
فرید و همایون روزها در خیابانها دستمال کاغذی می‌فروشند و وقتی ۱۵ یورو به دست آوردند، به خانه بر می‌گردند. این دو کودک با هم برادرند و می گویند که خانواده‌ آنها ۹ نفری است ومدت شش ماه است که در یونان زندگی می‌کند.
همایون می‌گوید که پدرش معتاد شده است و دیگر نمی‌تواند کار کند. از این رو اگر آنها بدون پول به خانه برگردند، پدرش با آنها بدرفتاری خواهد کرد.

فرار از فرزندان

علاوه براین، عده‌ای از پناهجویان به خاطر نداشتن پول کافی برای گذشتن از یونان، کودکان‌شان را آنجا رها می‌کنند و خود به کشورهای دیگر می‌روند.
یونس محمدی در این باره می‌گوید: "تاکنون ۱۲ کودک به این سرنوشت دچار شده‌اند. این کودکان که اکنون از طرف موسسه‌ای با نام " لبخند کودک" در شهر آتن مورد حمایت قرار گرفته‌اند، نمی‌دانند والدین‌شان در کجا هستند."
آقای محمدی می‌گوید این کودکان بین ۹ تا ۱۳ سال عمر دارند، پدران و مادران شان آنها در تاریکی شب در خیابانها رها کرده‌اند. او گفت که این کودکان دچار آسیب روانی شده اند و اگر توجه جدی به وضعیت آنها نشود، آینده خوبی در انتظار آنها نخواهد بود.
طبق آمار اداره مهاجرت یونان (GCR)، از سال گذشته تا اکنون نزدیک به سی هزار پناهجوی افغان وارد این کشور شده‌اند. این در حالی است که دولت یونان فقط به ۵۲ نفر از این پناهجویان مجوز پناهندگی داده است.
میرویس جلالی، یکی از پناهجویان افغان، که به تازگی مجوز پناهندگی‌اش را از سوی دولت یونان دریافت کرده است، می‌گوید که پس از هشت ماه اعتراض و اعتصاب غذایی، به درخواست پناهندگی اش رسیدگی شده است.
این در حالیست که کمیسیاریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان و دیگر سازمانهای حقوق بشری بارها نسبت به وضعیت بد پناهجویان و سرنوشت نامشخص آنها از دولت یونان انتقاد کرده‌اند.

کمپین حمایت از پناهجویان

حسین صادقی ورزشکار شناخته شده افغان ساکن استرالیا، اخیرا در سفری به یونان کمپینی برای حمایت از پناهجویان راه اندازی کرده است. آقای صادقی می‌گوید وقتی در استرالیا بوده است، خبرهای دردآوری از پناهجویان افغان در یونان شنیده است.
او می‌افزاید: "من به یونان آمده‌ام تا موسسات حقوق بشری را متوجه وضعیت بد پناهجویان در این کشور کنم و از هنرمندان و شخصیتهای افغان در کشورهای مختلف نیز می‌خواهم تا به یونان سفر کنند و دست هموطنان‌شان را که در یونان با انواع مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند، بگیرند

No comments:

Post a Comment