Friday 20 December 2013

افزایش اخراج اجباری پناهجویان افغانستان از برخی کشورهای اروپایی

شماری از پناهجویان افغانستان مقیم کشورهای اروپایی و به ویژه سویدن، می گویند که ماموران پولیس به شکل اجباری داخل خانه ها می شوند و پناهجویان افغان را برای اخراج به کمپ های "دیپورتی" انتقال می دهند.
آنان همچنان به خبرگزاری بخدی گفتند که ماموران پولیس سویدن با پناهجویان افغانستان از خشونت کار گرفته، نیمه های شب داخل خانه های پناهجویان می شوند و برای انتقال بی صدا، مهاجران را مواد بی حسی تزریق می کنند.
به گفته پناهجویان، ماموران پولیس مهاجران را دست و پای بسته به هواپیما انتقال می دهند و اسنادی که به دسترس خبرگزاری بخدی قرار گرفته نشان می دهد که حتی برخی از پناهجویان در داخل هواپیما دست و پای بسته به کابل انتقال یافته اند.
به گفته پناهجویان، ماموران پولیس مهاجران را دست و پای بسته به هواپیما انتقال می دهند و اسنادی که به دسترس خبرگزاری بخدی قرار گرفته نشان می دهد که حتی برخی از پناهجویان در داخل هواپیما دست و پای بسته به کابل انتقال یافته اند.



به گفته این پناهجویان ماموران پولیس، مهاجران را دست و پای بسته به هواپیما انتقال می دهند و اسناد که به دسترس خبرگزاری بخدی قرار گرفته نشان می دهد که حتی برخی از پناهجویان در داخل هواپیما دست و پای بسته به کابل انتقال یافته اند.
اخیراً اخراج پناهجویان افغانستان به گونه اجباری از کشورهای اروپایی به ویژه سویدن افزایش چشم گیر یافته است.
بیش از شش میلیون شهروند افغانستان در برخی کشورهای جهان به خصوص اروپا زندگی می کنند و شماری از آنان هنوز نمی دانند که سرنوشت شان به کجا خواهد انجامید.
مشکلات زندگی در اروپا
خانم نورزی از پناهجویان افغانستان مقیم سویدن است، او در گفت‌وگو با خبرگزاری بخدی از مشکلات خود چنین گفت: "ساعت ده شب پولیس سویدن پسر هجده ساله ام را از خانه بازداشت کرد، او را برای اخراج از این کشور به یکی از کمپ های دیپورتی پناهجویان منتقل کرد."
شوهر بانو نورزی را چند سال پیش طالبان در ولایت هرات در غرب افغانستان به قتل رساندند و به گفته این خانم، بنابر مجبوریت افغانستان را ترک کرده و همرای فرزندانش به کشور سویدن مهاجر شدند.
شوهر این خانم، انجنیر بود و همرای چند همکارش نخست از سوی طالبان اختطاف و سپس به شکل بی رحمانه کشته
شدند.
خانم نورزی به نمایندگی از پناهجویان افغانستان مقیم در سویدن می گوید که پس از بازداشت پسرش، ده ها پناهجوی افغان در مقابل کمپ دیپورتی سویدن تظاهراتی راه اندازی کردند

خانم نورزی یک دختر و دو پسر دارد، دخترش در شفاخانه بستری است و پسر بزرگش برای اخراج از سویدن در کمپ "دیپورتی" این کشور به سر می برد.
یکی از فرزندان این خانم در راه مهاجرت گم شده و دختر دیگر نورزی در حال حاضر در یکی از بیمارستان های سویدن به دلیل استرس و مشکلات روانی بستری شده است.
او گفت: "به اداره مهاجرت سویدن مراجعه کردم، مسوولان این اداره به ما می گویند، بروید مشکل تانرا را با پولیس حل کنید، وقتی به پولیس این کشور مراجعه می کنیم آن ها می گویند شما باید اخراج شوید، حکم از بالا صادر شده است."
به گفته خانم نورزای، ماموران پولیس سویدن به پناهجویان افغانستان هشدار داده است که تا یک ماه دیگر (جدی) این کشور را ترک کنند.
این نمونه از مشکلات مهاجران افغانستان، مقیم کشورهای اروپایی و بخصوص سویدن است.
غفلت وزارت مهاجرین افغانستان
شماری از کارشناسان مسایل سیاسی، فعالان جامعه مدنی و نمایندگان پارلمان افغانستان می گویند که وزارت مهاجرین و عودت کنندگان افغانستان، در اخراج اجباری پناهجویان افغانستانی از کشورهای اروپایی غفلت کرده است.
رمضان بشردوست، نماینده مردم کابل در ولسی جرگه به خبرگزاری بخدی گفت: "به دلیل کم کاری وزارت مهاجرین و عودت کنندگان کشور، امروز ده ها پناهجوی افغانستان از کشورهای اروپایی اخراج می شوند."
آقای بشر دوست، تاکید کرد که وزارت های مهاجرین و امور خارجه افغانستان، برای پناهجویان افغان مقیم در اروپا برنامه مشخصی ندارند.
خبرگزرای بخدی چند روز متواتر و مکررا با وزارت های مهاجرین و خارجه تماس گرفت اما هیچ مقام این دو وزارت حاضر به گفتگو در مورد مشکلات پناهجویان افغان در سویدن نشدند.
با آنکه وزارت امور خارجه یک سخنگوی دارد اما دسترسی به آقای جانان موسی زی برای رسانه های افغانستان چندان کاری ساده ای نیست.
با این حال، امان الله جواد آمر اطلاعات وزارت مهاجرین و عودت کنندگان افغانستان به خبرگزاری بخدی گفت: "وزیر مهاجرین وعودت کنندگان کشور در هفته آینده برای بررسی مسئله اخراج اجباری پناهجویان افغان از سویدن با مسوولان سفارت این کشور در کابل گفتگو می کند."
آقای جواد می گوید که پس از دیدار جماهیر انوری با مسوولان سفارت سویدن، احتمال دارد هیئتی از طرف وزارت مهاجرین و عودت کنندگان افغانستان، برای بررسی مشکلات پناهجویان افغان در سویدن فرستاده شود.
نامه ای به رییس جمهور کرزی
خانم نورزی نامه ای به رییس جمهوری حامد کرزی، وزیر مهاجرین و عودت کنندگان و سیما ثمر رییس کمیسیون حقوق بشر افغانستان نوشته است.
در بخش نامه این خانم آمده است: "دیپورتی های " مشتا" تحت بازداشت قرار گرفته اند به دلیل اینکه بالای هژده سال عمر دارند و باید به افغانستان دیپورت شوند، پسر خردم را تا یک ماه دیگر به کمپ دیپورتی ها می برند چونکه هژده ساله می شود."
خانم نورزی به نمایندگی از پناهجویان افغانستان مقیم در سویدن می گوید که پس از بازداشت پسرش، ده ها پناهجوی افغان در مقابل کمپ دیپورتی سویدن تظاهراتی راه اندازی کردند
نورزی در نامه اش می نویسد: "این مگر خشونت علیه زن نیست که فرزندش را از کنارش دور می کنند، این در کجای حقوق بشر است و کجایی کنوانسیون ژنیو آمده است."
من منحیث یک مادر و منحیث یک زن که شوهرم را چهار سال قبل از دست دادم از شما دولت مردان افغانستان من خواهم بپرسم که آیا سر نوشت افراد جامعه و شهروندان افغانستان به شما ربطی ندارد؟ منحیث یک زن افغان از شما محترم رئیس جمهور آقای کرزی و وزیر مهاجرین و خانم سیما ثمر درخواست می کنم با سرنوشت ما بازی نکنید، بس است که اینقدر رنج را ما تحمل کردیم و بالای ما تحمیل شد، لطفا مانع دولت سویدن از اخراج اجباری افغانها شوید."
مشکلات جدید برای پناهجویان افغانستان
در همین حال شماری از پناهجویان افغانستان مقیم در سویدن می گویند که وزارت مهاجرین و عودت کنندگان افغانستان، برای آنان مشکل جدید را بوجود آورده است.
آنان تاکید کردند که وزارت مهاجرین و عودت کنندگان افغانستان، از اداره مهاجرت سویدن خواسته که پناهجویان تازه وارد شده به سویدن را از این کشور اخراج کنند.
خانم نورزی به نمایندگی از پناهجویان افغانستان مقیم در سویدن گفت: "پس از بازداشت پسرم و ده ها پناهجوی افغان، در مقابل کمپ دیپورتی سویدن تظاهرات راه اندازی کردیم، اما اداره مهاجرت این کشور به ما گفت که اخراج شما در خواست وزیر مهاجرت خودتان است."
مسئولان اداره مهاجرت سویدن به خانم نورزی گفته اند که آنها تفاهم نامه ای را با وزارت مهاجرین و عودت کنندگان افغانستان امضا کرده اند که براساس این تفاهمنامه، پولیس سویدن در چند هفته اخیر بیش از پنجاه پناهجوی افغانستان را به شکل اجباری اخراج کرده است.
واکنش وزارت مهاجران
مسوولان وزارت مهاجرین و عودت کنندگان افغانستان اما می گویند که با دولت سویدن در مورد اخراج پناهجویان افغان تفاهمنامه ای را امضا نکرده اند.
امان الله جواد، آمر اطلاعات این وزارت به خبرگزاری بخدی گفت: "تاهنوز با دولت سویدن قراردادی را در مورد اخراج پناهجویان افغان به امضا نرساندیم، آمار مشخصی در مورد بازگشتاندن پناهجویان کشور از سویدن نیز در اختیار مانیست."
او می گوید، هر کشوری که مطابق کنوانسیون 1951 ژینوا در قسمت مهاجران افغانستان موافقتنامه امضا کرده و به آن عمل کنند، مورد احترام دولت افغانستان قرار خواهد گرفت.
جواد تاکید کرد که اگر کشوری مطابق موافقتنامه از قبل امضا شده عمل نکنند، دولت افغانستان آنرا یک عمل غیرمطلوب دانسته و به سازمان ملل شکایت خواهد کرد.
خبرگزاری بخدی تلاش کرد که در این مورد نظر وزارت امورخارجه افغانستان را نیز داشته باشد اما موفق به گفتگو با سخنگو و یا مقامات این وزارت نشد.
خبرگزاری بخدی

No comments:

Post a Comment