Wednesday 20 April 2011

جنرال عبدالرحیم وردک، تقاضای استعفا کرد!

حمله روز دوشنبه مخالفان مسلح به وزارت دفاع ملی که دو کشته و هفت زخمی به جا گذاشت، نشان داد که با وجود تدابیر امنیتی شدید که در اطراف وزارت دفاع اتخاذ شده است، مخالفان مسلح توانایی آن را دریافته اند که حملات شان را در مناطق آسیب پذیر و حتی وزارت های دفاع و قوماندانی های امنیه پولیس انجام دهند.

فردیکه توانسته بود لباس اردوی ملی را به تن کرده و با در دست داشتن کارت هویت اردوی ملی به وزارت دفاع داخل شود، جلیقه انتحاری نیز بر تن داشت که هر گاه این شخص در لحظات نخست شناسایی نمی شد. می توانست تلفات سنگین تر را بر منسوبان وزارت دفاع وارد کند.

توقع همگان این بود که پس از این حمله انتحاری در مقر وزارت دفاع، محترم عبدالرحیم وردک استعفاء خود را به رئیس جمهور تقدیم کند، چرا که محترمان حنیف اتمر و امرالله صالح به دلیل عدم جلوگیری از حمله طالبان به نشست شورای عالی صلح بسیار محترمانه استعفا دادند و ابراز داشتند که توانایی تامین امنیت را ندارند. اما ظاهرا جناب وزیر بیدی نیست که با این بادها بلرزد و به این زودی ها وزارت دفاع را ترک نماید چرا که بعد از این حادثه بلافاصله با مقامات وزارت دفاع فرانسه دیدار و گفتگو نمود و وانمودکرد که اوضاع کاملا تحت کنترل می باشد.

اما از آنجایی در کشور ما مرز روشن و مشخصی میان مجازات و مکافات وجود ندارد، این بار برخی از نمایندگان مجلس سنا صدایشان در آمد و در جلسه روز سه شنبه خواهان استعفاء وزیر دفاع شدند.

این وکیلان با اشاره به حملات اخیر مخالفان مسلح طی دو هفته گذشته که سبب وارد شدن تلفات سنگین به نیروهای اردو و پولیس ملی شده است، اظهار داشتند: حوادث روزهای اخیر نمایانگر ضعف ارگان های امنیتی افغان می باشد. زمانیکه وزارت دفاع به تنهایی 57 درصد بودجه افغانستان را می گیرند و ده ها میلیارد دالر امریکایی برای تجهیزات و امکانات شان مشخص شده و کمک جامعهء جهانی نیز با ایشان است، اما امنیت کشور شان را نه، بلکه امنیت ساحهء خود را گرفته نمی تواند، بهترین راه آبرومندانه این است که وزیر دفاع استعفای خود را حضور ملت تقدیم کند و اگر استعفای نمی دهد، پارلمان وی را مجبور به استعفا کند.

اینگونه حملات که نشان دهنده ضعف عملکرد وزارت دفاع می باشد، بیانگر این واقعیت است که تلاشهای منسوبان امنیتی بخصوص شخص وزیر در جهت تامین امنیت ناکافی می باشد زیرا هرگاه وزارت دفاع نتواند از پرسنل خود آن هم در مقر وزارت، دفاع کند بدون شک تلفات مردم ملکی هم چنان افزایش خواهد یافت.

اما واقعا این حملات انتحاری را طالبان انجام می دهند یا آمریکایی ها و پاکستانی ها!؟

می توان اینگونه برداشت نمود که در این مساله سازمان استخباراتی پاکستان و امریکایی ها صرف یک هدف دارند و می خواهند به دولت افغانستان نشان دهند که هر گاه پایگاه نظامی در این جا نباشد، افغان ها که روی نهاد های امنیتی شان افتخار می کنند، در نبود موجودیت امریکایی ها، آنها تحت تاثیر قرار می گیرند. لذا این یک برنامه از قبل تعیین شده از سوی آی سی آی و آمریکایی هاست.

از سوی دیگر اگر مسئولیت این حمله را طالبان عهده دار شوند، در واقع طالبان با این حملات‌شان نشان می‌دهند که آنها خواستار خروج نیروهای خارجی از افغانستان نیستند، بلکه می‌خواهند آنها در همین‌جا باشند تا طالبان و اربابان پاکستانی‌شان فرصت بیشتری برای بهانه‌جویی داشته باشند. همانگونه که از آغاز تا به حال این طالبان بودند که با تهدیدات تروریستی‌شان، موجب توجیه حضور نیروهای خارجی در کشور ما شده اند.

وانگهی این حمله درحالی صورت گرفت که رییس دولت و مقام‌های وزارت دفاع فهرست دلخوش‌کننده‌ای از موفقیت‌ها و پیشرفت‍های اردوی افغانستان را به مردم پیشکش می‌کردند و قرار بود تا چند ماه دیگر، امنیت کابل به نیروهای امنیتی افغان واگذار شود. اما متاسفانه سهل انگاری مسئولین امنیتی در رابطه با این مسائل نشان می دهد که هیچ گونه ضریب اطمینانی وجود ندارد بلکه انتقال مسئولیت امنیتی به نیروهای افغان جداً نگران کننده است.

No comments:

Post a Comment