اروپا برای جلوگیری از سرازیر شدن مهاجران افریقایی، از تکنولوژی پیشرفته کار می گیرد. تنگه های بحری و جبل الطارق با اشعه رادار و کمره های مادون قرمز نظارت می شوند و محافظان از سواحل پاسداری می کنند.(عکس:آرشیف)
گماشته ها سعی می کنند کشتی های پناهجویان را تا حد امکان در مراکش شناسایی کنند و آنها را در بیرون از آب های متعلق به اسپانیا وادار به برگشت بسازند.
درست نزدیک به صخره های جبل الطارق شهر بندری الخیثیراس اسپانیا قرار دارد. از همین شهر است که عملیات پاسداران ساحلی و "گاردیا سویل" در تنگه بحری همآهنگ ساخته می شود. جکتورن مانویل اوویدو در دروازه ورودی مرکز فرماندهی می گوید ، مبارزه قبل از همه علیه مواد مخدر و قاچاق انسان می باشد.
جکتورن مانویل او ویدو می گوید: «در این جا کسی از رادیوی آلمان دیدار می کند. او می خواهد بداند که ما این جا چه می کنیم... در این جا ما مانیتورهای مختلفی داریم . به طور نمونه ما مانیتورهای رادار داریم. هرچیزی که در تنگه بحری حرکت کند، از قایق های ورزشی گرفته تا قایق های کوچک ماهیگیری و کشتی های تجارتی، همه در این جا معلوم می شوند».
با یک دستگاه مخصوص وسایل کامپیوتری، مرکز فرماندهی نیز می تواند کمره های متعددی را فعال گرداند تا با دوربین های قوی تنگه های بحری را ببیند. آنها می توانند تصویر همان مقطع را بزرگ بسازند و توسط کیبورد کامپیوتر به جای نور عادی از شعاع مادون قرمز استفاده کنند. تصاویری که بدین ترتیب به دست می آیند، نشان می دهند که آیا قایق ها دارای ماشین می باشند؟
برخی اوقات می توان فهمید که چه تعداد سرنشین در یک قایق وجود دارند. در امتداد ساحل نیز دستگاه های کمره متعدد وجود دارند که تنگه بحری را کنترول می کنند و قسماً این کمره ها از یکجا به جای دیگر قابل انتقال می باشند. ایستگاه بزرگ رادار به طور ثابت نصب شده است. کمره ها و تصویرهای رادار در یک ساختمان مخفی سفید که برای این منظور در یک محله مسکونی الخیثیراس وجود دارد، در فرماندهی "گاردیا سویل" گذاشته می شوند.
فضای مورد کنترول مجهز به مانیتور است که دارای تصاویر کمره ها، مقاطع نقشه ها و جدول ها می باشند. وسیله ای که توسط آن می توان دورترین فاصله را کنترول کرد، رادار است. مانویل اوویدو می گوید: «ما می توانیم همه سواحل اندلس را ببینیم که از "سبته" تا "ملیلیه" را در بر می گیرد. ما توسط رادار مناطق بیرون از آب های متعلق به اسپانیا را دیده می توانیم». به گفته اوویدو در این تنگه بحری کمتر چیزی باقی می ماند که رادار نتواند آنها را کشف کند. ساحه دید رادار آن قدر وسیع است که ماموران مرزی قایق را هنگام حرکت از ساحل مراکش می بینند.
زنان و مردانی که کنترول رادارها را در دست دارند با تجربه می باشند. آنها مطابق به سایه ای که از کشتی ها توسط رادار تشکیل می شود، می توانند این احتمال را بدهند که به طور نمونه، یک قایق حامل قاچاقبران مواد مخدر و یا پناهجویان عازم اسپانیا می باشد.
برای تشخیص نوعیت کشتی، ماموران ساحلی گاهی هلیکوپترها و نیروهای زمینی را نیز به کار می اندازند. قاچاقبران مواد مخدر بازداشت می شوند و پناهجویان پیش از آنکه به اسپانیا برسند، بازگشت داده می شوند. در اسپانیا این سیستم را دیده بانی جامع و امن ساختن مرز خارجی می گویند. جگتورن مانویل اوویدو می گوید یک مجموعه چنین ایستگاه هایی قبلاً در مدیترانه فعال شده است: «برنامه به اصطلاح "پرسوس" یک بخش اصلی پیمان همه ایستگاه های دیده بانی جامع و امن نگه داشتن مرزهای خارجی می باشد. به گفته اوویدو اسپانیا در بسیاری برنامه های اروپایی برای نظارت از آب های بحری نقش رهبری کننده دارد.
امروز دیگر حق دیده بانی جامع و امن ساختن مرزهای خارجی نافذ است و غالباً «دیوار مرزی برقی» نامیده می شود. بنابراین هجوم بزرگ مهاجران به اروپا به راه های دیگری منتقل شده است. به طور مثال مهاجران از موریتانیا راه جزایر قناری را در پیش می گیرند. بسیاری از سنیگال شروع می کنند که بیش از 1000 کیلومتر دورتر از جزایر قناری می باشد. این سفر طولانی تر و خطرناک تر از سفر از طریق تنگه بحری می باشد. اما به تناسب دیوار مرزی سه لایه در "ملیلیه" اسپانیا، کمتر برای مهاجران ترساننده است. در سال 2008 حدود ده هزار انسان توسط قایق به جزایر قناری رسیدند. اما چانس عبور از آنجا نیز پیوسته کاهش می یابد. یک دلیل آن موجودیت "فرونتیکس" یا اداره حفاظت از مرزهای اروپایی است. قرار است نیروهای موظف این اداره مانع سرازیر شدن پناهجویان از سواحل غربی افریقا گردند.
جگتورن مانویل اوویدو در این مورد می گوید: «ما اکنون در مورد موریتانیا، سنیگال و گامبیا، یعنی کشورهایی صحبت می کنیم که افراد "گاردیا سویل" به آنجاها فرستاده شده اند. ما در این جاها مشترکاً با این کشورها گزمه هایی را به راه می اندازیم که توسط فرونتیکس با کشف هوایی حمایت می شود». اوویدو در ادامه می گوید که کشتی هایی که از آنجا می آیند، باید در همان منطقه اصلی شان پیش از رسیدن و ورود به آب های داخل قلمرو اسپانیا کشف شوند و باید در آب های متعلق به همان کشورها متوقف ساخته شوند.
No comments:
Post a Comment