Sunday 8 January 2012

افغانستان برای حل مشکلات پناهجویان در یونان سفارت باز می‌کند Afghanistan Embassy in Greece, will be open at the end of this year

An Afghan Foreign Ministry spokesman says Kabul is planning to open an embassy in Greece by the end of March to help deal with illegal Afghan migrants there. 

Janan Musazai also said Kabul would close its embassy in Bulgaria at the same time.

He said that with an estimated 25,000-30,000 Afghan refugees in Greece at any one time over the last two years, it's estimated that about 50,000 Afghans enter Greece illegally each year.

Many are either caught, jailed, or find themselves stranded with no money and no papers.

Musazai said a government delegation late last year provided 650 passports to Afghans who wanted to return home, and persuaded the authorities to free 100 Afghans held in detention centers for illegal entry.

Ahmad Saidi, an Afghan government adviser on migration, told RFE/RL's Radio Free Afghanistan that as long as unemployment, as well as a lack of security and justice, continue to plague Afghanistan, people will be forced to flee the country.
وزارت خارجه افغانستان اعلام کرده که سفارت این کشور در بلغارستان بسته می شود و به عوض آن سفارت دیگری را در یونان باز می‌کند.
جانان موسی‌زی، سخنگوی این وزارت روز یکشنبه، ۱۸ جدی/دی به خبرنگاران گفت که وزارت خارجه در پی بررسی‌های یک هیات ویژه از وضعیت پناهجویان افغان در یونان، تصمیم گرفته که سفارت افغانستان در آتن گشایش یابد.
سخنگوی وزارت خارجه افغانستان گفت که در دو سال اخیر تعداد تخمینی پناهجویان افغان در یونان تا پنجاه هزار نفر رسیده است
آقای موسی‌زی گفت: "یکی از گامهایی که وزارت امور خارجه در نظر دارد در ارتباط با حل و رسیدگی به مشکلات مهاجران افغان در یونان بردارد، ایجاد یک نمایندگی سیاسی در سطح سفارت در کشور یونان است."
سخنگوی وزارت خارجه افزود که به عوض گشایش سفارت افغانستان در آتن، سفارت این کشور در بلغارستان بسته می‌شود. آقای موسی‌زی افزود که این سفارت تا آخر سال جاری خورشیدی بسته خواهد شد.
جانان موسی‌زی دلیل اتخاذ چنین تصمیمی را رسیدگی به مشکلات پناهجویان افغان در یونان عنوان کرد و گفت که در دو سال گذشته تعداد تخمینی پناهجویانی که از افغانستان وارد یونان شده‌اند، تا ۵۰ هزار نفر رسیده است.
یونان یکی از کشورهایی است که معمولا این پناهجویان آن را برای ورود به اروپای غربی بر می‌گزینند. بیشتر پناهجویان افغان بدون اسناد قانونی وارد یونان می شوند و به همین دلیل با موانع متعددی مواجه می‌شوند.
آقای موسی‌زی گفت: "یکی از مهمترین یافته‌های سفر این هیات افغانی این بود که مهاجرین افغان در یونان بی‌‎خبر از شرایط سفر و قاچاق بوده‌اند."
پناهجوی افغان در یونان
شماری از پناهجویان افغان گفته‌اند که در مواردی از سوی ناسیونالیست‌های تندور یونانی مورد حمله قرار گرفته‌اند
او افزود که شماری از پناهجویان افغان در یونان به دلیل نداشتن اسناد قانونی برای سفر به یونان در زندان شهر آتن زندانی شده‌اند. به گفته آقای موسی‌زی، حدود صد تن از این زندانیان در جریان سفر هیات وزارت خارجه به آتن آزاد شدند.
سخنگوی وزارت خارجه همچنین گفت که در جریان سفر این هیات به یونان، شمار زیادی از پناهجویان افغان در یونان اظهار پشیمانی کردند و خواستار دریافت برگه‌های بازگشت به کشور خود شدند.
پیش از این گزارشهایی درباره وضعیت بد پناهجویان افغان در یونان منتشر شده بود.
این پناهجویان از دولت افغانستان و سازمان‌های بین‎المللی انتقاد کرده‌اند که نسبت به وضعیت آنها توجهی ندارند.
شماری از این پناهجویان گفته اند که دولت یونان به آنها هیچ کمکی نکرده و حتی در مواردی از سوی گروههای تندرو ملی‌گرای یونانی مورد حمله قرار گرفته اند.
این افراد گفته اند در مواردی این گروهها پناهجویان افغان را مورد ضرب و شتم قرار داده اند، اما پلیس یونان از آنها در برابر مهاجمان حمایت نکرده است.
پناهجویان افغان عمدتا به هدف رسیدن به وضعیت بهتر اقتصادی در کشورهای اروپای غربی، راه یونان را در پیش می‌گیرند. برخی از آنها ناامنی، فقر، بیکاری و آینده ناروشن کودکان خود در افغانستان را از دلائل مهاجرت به غرب از طریق یونان عنوان کرده‌اند.


No comments:

Post a Comment