Monday 16 May 2011

پاکستان حامی تروریزم

اعلامیه انجمن حقوقدانان افغان در اروپا:

اگر اسامه بن لادن واجب القتل است. پس میزبان، حامیان و مدعوین آن مستوجب کدام مجازات باید باشند؟
 

پاکستان به حیث مرکز تروریزم، سالهاست که خطرات جدی را متوجه جهان ساخته است. نه تنها افغانستان ازسال 1973 میلادی به بعد بزرگترین قربانی این مرکز تروریستی است، بلکه سرنخ حوادث تراژیدی ازنیویارک تا بمبئی و از دارالسلام تا یمن و روسیه، به شبکه های مرتبط به القاعده ارتباط داده شده است که رهبری آن در پاکستان مورد حمایت استخبارات و نظامیان آن کشور قرار دارد.

قتل سردسته ارعابیون القاعده (اسامه بن لادن) در حومه اسلام آباد ( که به شیوه انتقام گیری طراز امریکائی انجام یافت)، یکباردیگر زمامداران مکار و دو رخ پاکستان را مجبورساخت تا اعتراف نمایند که : شرمنده اند .

اکنون این سوال مطرح میگردد که : اگر اسامه بن لادن واجب القتل است. پس میزبان، حامیان و مدعوین آن مستوجب کدام مجازات باید باشند؟

در حالیکه سرنوشت افغانستان، حال و آتیه آن، صلح و امنیت منطقه و جهان مطرح است، بسیارضروری پنداشته میشود تا ملل متحد این مسئله را مورد بررسی قرار بدهد که چرا پاکستان هم عضو ملل متحد است وهم منشور آن موسسه را زیر پا میگذارد و بصورت متداوم تعهدات خویش را نقض مینماید؟

در حالیکه وفا به عهد و اجرای تعهدات یک اصل قبول شده حقوق بین الملل پنداشته میشود (Pacta Sunt Servanda )

در این ارتباط نه تنها مسئولیت اخلاقی (Moral Obligation) پاکستان مطرح است بلکه شورای امنیت ملل متحد باید براساس « تهدید صلح، نقض صلح یا عمل تجاوز » اصل ( United Natians Sancations ) را در رابطه به پاکستان مورد بررسی قرار بدهد. بدین رو اکنون دیگر اظهر من الشمس است که حمایت، مخفی کردن، تجهز و تسلیح تروریستان توسط اردو و استخبارات نظامی دولت پاکستان قرار میگیرد. باید شورای امنیت موسسه ملل متحد بر وفق احکام منشور آن موسسه موضوع را بررسی و پاکستان را به حیث حامی تروریزم اعلام نماید. و واضح است که بر کشور حامی تروریزم برطبق اصل ( Legal Settelement Sancations) تعزیرات شدید را بر آن کشور وضع و برقرار نماید. این تعزیرات میتواند شامل قطع کمکهای نظامی به تعویق انداختن و مشروط ساختن کمکها و سایر تدابیر جدی باشد.

اعترافات بلند پایه گان پاکستان درعجزشان مبنی براعمال حاکمیت دولتی که باعث شرمنده گی آن کشور گردیده، این سوال رامطرح مینماید که شبکه تروریزم جهانی در پاکستان که با اردو واستخبارات ( ISI) دارای روابط تنگا تنگ است با نظرداشت سابقه جرمی پاکستان در نادیده انگاشتن کنوانسیون ( N.P.T) در پخش و اشاعه غیر قانونی تکنالوژی اتمی توسط پدر اتمی آن کشور(که عندالامحکمه بدان اعتراف کرد) ضرور پنداشته میشود تا شورای امنیت موسسه ملل متحد ، دستگاه نظامی اتمی پاکستان را در تحت پوشش نظارت بین المللی قرار بدهد.

نباید سرنوشت یک کشور( افغانستان )، امنیت شهروندان جهان و صلح، قربانی سهل انگاریها گردد. مدتهاست که بسیاری اززمامداران جهان و منجمله ایالات متحده امریکا از سیاستهای دوگانه و مزورانه پاکستان استغاثه دارند. اما کجاست که به سیاستهای کجدار و مریز، بخصوص از جانب ایالات متحده امریکا در قبال این کشور پایان داده شود. (ریشه تروریزم را در پاکستان آبیاری وشاخه بری آن درافغانستان وازدیاد قوای نظامی تا سرحد یکصدوپنجاه هزار برضد تجاوز سازمان یافته در وجود طالبان از پاکستان « دوست ومتحد انگلیس ـ امریکا » بسیار سوال بر انگیز است)

انجمن حقوقدانان افغان در اروپا به حیث یک نهاد مسلکی وغیر وابسته از تمام افغانان هم از شخصیتهای علمی، فرهنگی، نهادهای مدنی، اجتماعی و سیاسی صمیمانه میخواهد که در این راستا به حیث یک داعیه ملی بالاتر از تعلقات قومی، زبانی، سمتی و ایدولوژیک صدای اعتراض شان را مشترک و رساتر نمایند. انجمن از اعضا ومسئوولین خود میخواهد که این اعلامیه را به لسانهای مختلف ترجمه و دراختیار موسسه ملل متحد ومطبوعات قرار بدهند.

بااحترام

پوهاند دوکتورغلام سخی مصئون
رئیس انجمن حقوقدانان افغان دراروپا

No comments:

Post a Comment