Wednesday 11 September 2013

تظاهرات مخالفان اخراج اجباری مهاجران افغان از سویدن

شماری از شهروندان سویدنی در مخالفت با اخراج اجباری مهاجران افغان از سویدن به کابل روز گذشته در شهر استکهلم دست به تظاهرات زدند.
در چند روز گذشته گزارش هایی درباره اخراج دسته جمعی 9 نفر از پناهجویان افغان در سویدن منتشر شده بود اما گفته می شود که حدود 30 مهاجر افغان به صورت اجباری به دولت افغانستان تسلیم داده می شوند.
نهاد‌های مدافع مهاجران در سویدن نیز می‌گویند که پولیس این کشور در یک اقدام بی سابقه‌ به پولیس سرحدی میدان هوایی کابل رشوه داده که بدون هیچ ممانعتی مهاجران افغانی که به صورت اجباری از سویدن اخراج شده اند را تحویل بگیرند.
این برای اولین بار است که پولیس سویدن برای اخراج اجباری مهاجران افغان به ماموران پولیس میدان هوایی کابل رشوه داده اند.
با این حال شماری از شهروندان سویدنی در اعتراض به این اخراج اجباری تظاهراتی را راه اندازی کرده بودند که با برخورد شدید پولیس مواجه شدند.
معترضان با شعار های "برای پولیس سویدن شرم‌آور است که افغانستانی‌ها را به جبر و با پرداخت رشوه از این کشور اخراج کنند"
آنان بر این باوراند که افغانستان که در سه دهه گذشته شاهد هیچ‌گونه آرامشی نبوده و هنوز‌ در هرج‌و‌مرج کامل بسر می‌برد.
گفته می شود که پولیس مرزی سویدن، ساعت 10 شب گذشته به وقت سویدن با هواپیمایی ویژه مهاجران افغان را به کابل داده و حد‌اقل ده ساعت دیگر این مهاجران در میدان هوایی کابل به پولیس افغانستان تحویل داده می‌شوند.
پیشتر نیز پولیس سویدن اعلام کرده بود که برنامه موسوم به "روا" را اجرا خواهد کرد؛ برنامه ای که اخراج پناهجویان سرعت می یابد و به ماموران پولیس اجازه برخورد و اخراج اجباری پناهجویان داده می شود.
این در حالی است که حکومت افغانستان بارها اعلام کرده که این دولت توانایی پذیرش مهاجرانی، که به صورت اجباری از کشور‌های دیگر اخراج می‌شوند، ندارد و اقدام دولت‌های مهاجر‌پذیر را خلاف معیار‌های بین‌المللی حقوق مهاجرت می‌داند.
گفته می شود دولت سویدن در بیشتر موارد به مهاجرانی که در این کشور هستند اجازه گرفتن وکیل برای دفاع از حق و حقوقشان نداده و آنان را به شکل اجباری اخراج می کنند.
شماری از پناهجویان افغان در اروپا نیز می گویند که سفارت افغانستان در کشور‌های سویدن و ناروی از اخراج دسته ‌جمعی افغان‌ها هیچ اطلاعی ندارند.
با این حال، قرار است در بیستم سپتامبر ماه جاری ‌تظاهراتی توسط نهاد‌های مدافع حقوق مهاجرت بر ضد تصمیم اداره‌ی مهاجرت و پولیس‌، مبنی بر اخراج مهاجران از سویدن برگزار شود.
هم‌ زمان با این تظاهرات دانشگاه استکلهم ‌نیز کنفرانس بین‌المللی را درباره‌ مهاجرت به کشورهای غربی برگزار خواهد کرد و قرار است در این کنفرانس دو نماینده از افغانستان نیز ‌شرکت کنند.